|
СОНЯЧНА ВИСТАВКА
16.05.2019 / Газета: Чорноморські новини / № 37(22056) / Тираж: 8525
Щороку у ці травневі дні наші митці у головній залі Одеської організації НСХУ, що по вулиці Торговій, 3, відкривають свою чи не найголовнішу виставку. Вернісаж на початку травня… Тут, на бульварі, з якого відкривається завше ваблива морська далечінь — понад весь портовий індустріальний пейзаж, при урочих свічках каштанів. Хоч весна ще не квапиться, то холодом двигоне, щоби не дуже розслаблялися, а то сипоне дощем… Така нині весна дволична, і що на гадці у неї — не вгадати… А мистці — творять, бо до цього вони покликані. Вони творять душею, творять інтуїцією своєю — характерною ознакою таланту. Творять кожен так, як велить йому його розуміння світобудови, його зв’язок з рідною землею, зі світом. А відтак з’ясовується, що не дуже й важливо, хто є хто — закоренілий реаліст чи запеклий абстракціоніст, чи переконаний модерніст, а важливо, що кожен прагне сказати світові, яким бачить його. Як хоче змінити цей світ, зробити його барвистим, весняним, сонячним… А сонця так мало, так його не вистачає сьогодні… «Сонця! Ще сонця!» — невтримне бажання Марини Яндоленко, що втілилось у назві її роботи, немовби протнуло виставкову залу промінням світла. «Я бачу цю картину, і мені хочеться сонця цієї весни», — це з виступу історика Володимира Полторака, хоч стояв у ті хвилини спиною до стіни з експозицією. А поряд — у завше трохи притемненому кутку — цього разу наче осяяному невидимим світлом — «Сонячна» дівчина, витворена не так уявою та пензлем, як більше внутрішньою потребою Лариси Дем’янишиної. Легко, невимушено, витончено, як завжди. Художники не лише препарують час теперішній чи прозирають у майбутнє — вони вповідають про себе та висловлюють людські прагнення. — Кожна картина — це окремий світ, і в кожному з цих світів ти ніби в якомусь емоційному передчутті чогось, — це продовження того самого виступу. — Я дійшов висновку, що мистець є творцем світу, і він прогнозує цей світ, з хаосу світу формує ідею, яка наповнює сенсом сьогодення… Я перед цим спілкувався з дітьми в гімназії, і побачив, що не всі розуміють ці сенси, не відчувають, що таке пам’ять, тому що пам’ять як основа цивілізації на певному етапі почала втрачати свою енергію маховика, і можемо зараз відчувати, що цей постмодерний світ починає гратися з нами. Пам’ять має енергію, яка накопичується і продовжує крутитися… Коли люди починають гратися з нею, то це небезпечно… Пам’ять і Примирення, яке в той день було на устах у цілого світу… Дві, здавалось би, несумісні речі, а насправді дуже навіть близькі, і в цьому самому ряду — вже за кілька днів — День Матері. — Ми святкуємо своїми творами, — цими словами відкрив виставку очільник одеських малярів Анатолій Горбенко (хоч, можливо, не надто доречним було там слово про свято). — Тут кожен твір говорить про це, адже художник відчуває такі моменти душею і серцем. Так, за кожним твором стоїть душа художника — як у тій прекрасній пісні, де «неначе яблуня розквітла, стоїть душа моя в полях». В Олександра Вербича це «Дика груша» посеред степу, а в Сергія Кириченка — розквітлий бузок, і в Оксани Аль Хаджі буяє «Бузковий травень», і Лесине «В душі цвітуть якісь квітки урочі» звучить у диптиху Асі Гудименко. І жінка, вічна трудівниця, в кирзакиах та куфайці, що тягне полудрабка з хмизом, бо «Скоро зима» — досить велика горизонтальна картина, що вже стало рідкістю. І загадковий травневий «Мотив», що забринів у душі Сергія Савченка… Художники, назагал, бачать світ весняним квіто-граєм, вони немовби прикрашають його. І хто ж розкаже про це краще від фахівця-мистецтвознавця, дасть ключ до глибшого розуміння цих творів — важко уявити відкриття будь-якої виставки без такого коментарю. Ось слова із виступу на відкритті вернісажу кандидата мистецтвознавства Ганни Носенко (на знімку): — Кожен твір, який тут представлений, чи він створений в абстрактному напрямку, чи в реалістичному, має одну спільну якість: це якість декоративності. Декоративність не означає лише тільки прикрашання. Це якість преображення видимого світу. Це бажання кожного мистця преобразити — а корінь слова тут є образ, це образ Бога, — це бажання побачити особливий колір, який відтворює внутрішній світ мистця, його відчуття цього світу, в якому він живе. Ці якості прикрашають світ… Тут було мовлено про те, що твори мають особливість формувати майбутнє (формулювання Сергія Савченка, заслуженого художника України, у вступному слові. — Авт.). Гадаю, що представлені тут твори загалом преображені отим внутрішнім світлом, яке несуть в собі мистці… Бо в ньому є надія. І я хочу кожному з вас побажати надії в душі, завдяки цій надії ми будемо відчувати і формувати наше майбутнє і преображення світу. Дивовижна виставка у травні, радісна, світла, спокійна і чиста, як молитва української Матері, молитва, яка справіку охороняє синів у їх найсвятішому обов’язку, що випадає на долю кожного покоління — наче у спадок переходить. Автор: Роман КРАКАЛІЯ
|
Пошук:
Автор
По данным Международной федерации диабета (IDF) за 2021 год, от диабета страдают 10,5% людей в возрасте от 20 до 79 лет и половина из них не знает об этом. Согласно прогнозам, к 2045 году этим заболеванием будет болеть на 46% больше — каждый восьмой взрослый или 783 миллиона человек. Эта перспектива пугающая, но не удивительная, учитывая текущую ситуацию
Під егідою Міністерства культури та інформаційної політики України, Одеська національна наукова бібліотека, Українська асоціація видавців та книгорозповсюджувачів, Державна наукова установа «Книжкова палата України імені Івана Федорова» за сприяння Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної та Одеської міської рад, Українського інституту книги, Всеукраїнської громадської організації «Українська бібліотечна асоціація» та Всеукраїнської громадської організації «Бібліополіс» проводять Всеукраїнську виставку-форум «Українська книга на Одещині».
Останні моніторинги:
00:00 18.04.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 18.04.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 18.04.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 18.04.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 18.04.2024 / Вечерняя Одесса
|
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.012 |