![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Розсіяні у степах
![]() 12.09.2019 / Газета: Порто-франко / № 34(1474) / Тираж: 22000
8 вересня вперше на державному рівні в Україні вшанували 75-ті роковини депортації західних українців. Відтоді для багатьох бойків Одещина стала рідним краєм. Торік Верховна Рада України встановила другу неділю вересня Днем пам’яті примусового виселення українців у 1944-1951 роках. Тоді близько 700 тисяч українців позбавили домівок. Українсько-польський геноцид розпочався 9 вересня 1944 року, коли в Любліні СРСР та Польща уклали угоду про «взаємний обмін населенням». Внаслідок чого виганяли українців з Польщі, а поляків — з України. «Добровільне переселення» з «рівноцінним відшкодуванням майна» обернулося колгоспним рабством, голодом та злиднями, роками принижень та поневірянь без права повернення на рідні землі, — резюмував голова Українського інституту національної пам’яті Володимир В’ятрович. Пережиті митарства ще жевріють в пам’яті близько трьох десятків бойків-старожилів, переселених у 1951 році з Михнівця (Західна Бойківщина) ще дітьми у Агафіївку та Пилипівку. Тоді із 43 західно-бойківських сіл у відсталі колгоспи півдня України депортували 7167 сімей (32 066 осіб) без права обирати для поселення інші місцевості, крім визначених південно-східних степових регіонів Миколаївської, Одеської, Донецької та Херсонської областей. За їх спогадами, до початку зими житло отримала лише четверта частина приїжджих. Найкращою ситуація була в колишніх німецьких колоніях, де бойки великою мірою самотужки взялися облаштовувати зруйновані будівлі. В інших селах переселенці восени 1951-го побачили не житло, у кращому разі – лише фундамент, у гіршому – кілок на полі зі своїм прізвищем, куди тільки мали завозити будматеріали. Так турбота партії та уряду про переселенців виявилася паперово-декларативною. Чимало свідчень бойків-переселенців про ті події можна відшукати у книгах Н. Кляшторної «Розсіяні в степах» та І. Ніточко і М. Вернигори «126 днів». Сьогодні ряди переселенців значно поріділи. Щоправда, агафіївські бойки зуміли зберегти греко-католицьке віросповідання, звівши власний храм, частково — звичаї і традиції. З побутом горян, доки не закрили навчальний заклад, можна було ознайомитися у шкільному музеї. Автор: Юрій Федорчук
|
Пошук:
![]() ![]() ![]() Сергій Токарєв
На Всемирном экономическом форуме (WEF) был представлен отчет The Future of Jobs Report 2025, анализирующий будущее рынка труда. Хотя основной акцент в исследовании сделан на изменения в профессиях, наибольшие выводы из него должны сделать высшие учебные заведения — говорит в своей колонке для 24 канала Сергей Токарев, инвестор, сооснователь и партнер Roosh.
![]() ![]() ![]() В Одеській національній науковій бібліотеці з нагоди 154-ї річниці від дня народження Лесі Українки, у рамках проєкту «Лесиними стежками», до уваги користувачів представлено книжкову виставку «Море, море! Без краю просторе, Руху повне і разом спокою…»: Леся Українка і Одеса».
![]() Останні моніторинги:
00:00 06.03.2025 / Вечерняя Одесса
![]() 00:00 06.03.2025 / Вечерняя Одесса
![]() 00:00 06.03.2025 / Вечерняя Одесса
![]() 00:00 06.03.2025 / Вечерняя Одесса
![]() 00:00 06.03.2025 / Вечерняя Одесса
![]() |
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.015 |