|
«Прибрати геть не можна зилишити»?
25.01.2024 / Газета: Чорноморські новини / № 4(22482) / Тираж: 8525
На виставці творів художника Дениса Метеліна «Декомунізація» в Одеському національному художньому музеї Комусь, можливо, вже набридло це слово, а для когось процес видається недостатньо активним. У художника Дениса Метеліна — свій погляд на проблему. Він трохи іронічний, часом з гумором, а бува, що й драматичний. Властиво, мистець, його творчість — це, як правило, позиція, це — ставлення. «Прибрати геть не можна залишити» — це парафраз відомого вислову. Чи зроджується така дилема серед нашого поспільства — про це статистика не говорить. Ким апріорі може ідентифікувати себе обиватель, коли не фотографується навіть, а лише проходить попри монументальну — на віки утверджену тут своєю присутністю — величну постать графа на одеській демократичній Соборці? Губернатор краю, імперська назва якого нічим українським навіть не пахла? Та вже лишень одне це не залишає місця для ідентифікації себе українцем. У кращому випадку він лише гордо скаже, що він — одесит. Та одесит, звісно, не рязанець і навіть не пітерець. Або коли йде він колишньою Італійською вулицею, а його там стрічає дженджуристий денді з тростиною і в циліндрі? І річ тут зовсім не в постаті цього поета і не в його творчості. Це так само лише один з маркерів імперії, отого «руzzкого міра», який хоче утвердитись тут назавжди. Й робить це звичними для себе способами — крилатими ракетами. Декотрі гадають собі, що війна обмине їх. Але ж ні, вона зачепить кожного в той чи інший спосіб. Пам’ятаємо той «прильот» до музею. Тепер вхід до експозиції виглядає дещо інакше, ніж раніше. Йдеш, минаючи знайомі інтер’єри, і наростає в душі якась тривога, непевність… А ось і зала на другому поверсі, в якій розміщена виставка. Заходячи сюди, одразу й не завважити по праву руку віднедавна — з часу прильоту — майже сакральне місце. Лише одна картина висить на тій стіні. А довкола неї — моторошні відверті сліди попадання ворожого снаряда. Пробоїна закрита, а на її місці — картина (на знімку). Одна-однісінька. Там посеред полотна, розділеного на дуже уявне жовте поле і цілком конкретний, вугільно-чорний, потойбічно чорний верх, моторошним символом стоїть розбита п’ятиповерхівка, а на передньому плані перед нею — чоловіча постать, спиною до нас. Все тут, можна сказати, умовне й разом з тим — дуже реалістичне. Особли-во — маленькі янгелоподібні зображення людських душ, котрі летять до неба, можливо, щоби попросити захисту в самого Всевишнього… Так, Господь захистить — якщо ми самі докладемо до цього власних надзусиль. Назва картини: «Донбас». Трохи моторошно стояти перед нею, надто — коли погляд сягає за краї. Думаючи про те, що висить вона якраз там, куди втрапив шматок отого «руzzкого міра». Висить, немовби символізуючи весь абсурд того, що відбувається — на нашій землі, довкола нас і з нами самими. Від цього не надто умовного Донбасу — й аж до західних наших кордонів. Абсурд цей також і в тому, що частина суспільства ніяк не може ви-значитися зі своїм ставленням до імперських, совєтських символів, чим би не придурювались вони: пам’ятниками, архітектурою, фільмами, а передовсім — утверджені в наших душах. Чи не цим — також і цим, звісно — можна пояснити той факт, що наша молодь виявляє певне зацікавлення совєтським минулим. Молоді люди чують про нього від ностальгуючих бабусь-дідусів, для котрих то була, можливо, доба їх щасливої мололости — так їм тоді здавалося. Подібні спогади далеко не завжди дружать з логікою. Ми тішимося, коли чуємо з уст нашої молоді українську державну мову. Але чи багато її — не знаємо достеменно. Дуже сильно це залежить, передовсім, від батьків, наставників, педагогів… Денис Метелін народився в Криму, згодом поїхав на навчання до Львова, тепер живе в Києві. Звісно, він ностальгує за своїм дитинством, хоча на виставці ви не побачите цього. Зате є Львів, є Київ. Від пробитої і нашвидкуруч залатаної стіни з майже сакральною картиною «Донбас» по обидва боки і фронтально ми бачимо скульптуру Данила Галицького на львівському майдані, монумент робітника поряд зі станцією метро на березі Дніпра, інші місця або жанрові картинки. Й дивуємося, як люди не помічали раніше примітиву та заідеологізованости довколишнього простору — в отих пам’ятниках, архітектурних спорудах тощо. Художник подає все це в крикливо-плакатних зо-браженнях, в агресивних криваво-багрових барвах, дуже спрощено. Це немовби підкреслює всю нереальність того, що відбувається. Ще одна робота приваблює відвідувачів виставки, це — «Бавовна на росії». Бачимо їхню найголовнішу площу в оточенні всіх тих віддавна сакральних для них споруд, а на ній повсюдно, тут і там — наші українські прильоти. Автор, назагал, обирає знакові, ідеологічно насичені об’єкти для зображення. Мистець гіперболізує модерністські міські споруди минулого. Він мовби хоче намацати конфлікт поколінь, в основі якого — не лише примітивна ностальгія обивателя за тією он бочкою з написом «Квас» (або й «Пиво»), біля якої він міг «відвести душу» після напруженого трудового внеску в побудову комунізму. Те, що відбувається нині в суспільстві довкола проблеми «прибрати не можна залишити», створює ефект якоїсь нереальности. Здавалося б, все тут логічне і зрозуміле, та насправді це не так. Тож не випадково ця проблема діткнулась мистецтва — душа мистця, художника, як відомо, дуже чутлива до таких важливих суспільних процесів. Художник немовби розмірковує над проблемою. То чи може бути місце для совєтської спадщини у нашому просторі? Вочевидь, доки ця спадщина, пронизана імперською ідеологією, це колоніальне минуле залишатиметься в нашому житті, доти ми будемо духовно залежні, як правило, часто не усвідомлюючи цього. Виставка спонукає до роздумів: як після всього, скоєного агресором у незалежній державі, наш обиватель ще може захищати всю ту імперську спадщину, залишену в нашому просторі? Коли ж молодь виявляє певний інтерес до того минулого, то це вже змушує замислюватися глибше. На це, звісно, є причини, хоч і не дуже суттєві, є надія, що молодь швидко зорієнтується, й усе це стане для неї лише якоюсь незначною атрибуцією. Денис Метелін немовби закликає нас усе-таки значно спростити свій погляд, своє ставлення до совєтської спадщини, разом з нами шукаючи місце для неї в нашому просторі. Автор: Роман КРАКАЛІЯ
|
Пошук:
Автор
Щодня українці стають жертвами шахраїв онлайн, втрачаючи особисті дані та кошти. Разом з Кіберполіцією ми пояснюємо, що таке скам, які схеми найпоширеніші та як захиститися від зловмисників в Інтернеті.
24 листопада о 18.00 у філармонії подарує всім найвеселіший стендап-концерт, дві години нестримного сміху, море імпровізації і сотні усмішок.
«Беріть своїх друзів, близьких і всі приходьте! Бо буде фосо! — у фірмовому закарпатському стилі запрошує Лєра Мандзюк. — Се буде самий чесний стендап із усіх, які я писала і самий смішний з усіх, які ви чули. Нема гарантії, що він буде в ютубі. Тож ваше завдання: купити квитки, покликати друзів, взяти гарний настрій і прийти. Буду рада вас бачити!»
Останні моніторинги:
00:00 14.11.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 14.11.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 14.11.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 14.11.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 14.11.2024 / Вечерняя Одесса
|
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.014 |