ІА «Контекст-Причорномор'я»
логін:
пароль:
 
Останнє відео
Прес-конференція «Нові терміни проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році»
Инфографика
Курси валют. Долар США. Покупка:
 




Монополісти «дружать» проти
16.12.2010 / Газета: Новий день / № 51 / Тираж: 36600

Антимонопольне законодавство порушують супермаркети, молокозаводи та підприемства

У нашому повсякденному житті дедалі яскравіше спостерігається тенденція до моно­полізації ринків, через що страждають насамперед пересічні споживачі. Цього року на своїй шкурі відчули дію монополій і пасажири херсонських маршруток, і покупці молоч­них продуктів, і відвідувачі аптек, де пропонуються ліки за завищеними цінами. У скрут­ному становищі опинилися й ті, хто користується послугами житлово-комунальних підприємств.

Детальніше про дії монополістів та боротьбу з ними читачам «Нового дня» розповідає голова Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Тетяна МАНУЙЛЕНКО.

«Навар» на пакуванні

Тетяно Вікторівно, чи вдається вашо­му відомству вгамовувати надмірні апети­ти новітніх спекулянтів, доморослих моно­полістів?

Ми відслідковуємо дотримання законо­давства про захист економічної конкуренцію. У зоні особливої уваги — суб'єкти господарюван­ня, дії яких впливають на зростання споживчих цін. Перевіряємо всі шляхи, якими рухаються товари — від виробника до торговельної ме­режі.

Стрімке підвищення цін на продукти харчу­вання розиоуалооя з серпня. Наскільки воно було економічно ґрунтованим? Ми бачимо, що на шляху продуктів до споживачів є посеред­ники, їх дуже багато! Кожен з них по копієчці робить свою надбавку, тому до прилавків товар доходить дуже дорогим.

На які товари відслідковували ціни?

Правильніше сказати, щбми відслідковує­мо не ціни на товари, а ринки товарів. Отож ми аналізували ситуацію на ринку яєць,'соняшни­кової олії, насіння соняшнику, кукурудзи, бо­рошна та хлібопродуктів, м'яса птиці, риби, ма­каронних виробів, молочної продукції та послуг фасування. До речі, останній — дуже цікавий. На нього раніше не звертали уваги. Наприклад, виробник із Київської області постачав крупу гречану за ціною 7,50 гривні. Після фасування на полиці торговельної мережі Херсонщини ця крупа виставлялася вже по 14 гривень за кіло­грам. Тобто заробили на пакуванні шалені гроші. Це дуже серйозне зловживання. Ніякими витра­тами не можна обгрунтувати таку ціну.

Як нас дурять

Наших читачів цікавить і ситуацій з мо­лочними продуктами. Чому виробники так часто змінюють вагу та жирність своєї про­дукції, розфасованої в пакети? І шрифт для цього намагаються вибрати найдрібніший?

Ми теж вирішили про це дізнатися, і з'я­сувалося, що на маслі вершковому скрізь за­значено 72,5% жирності. Насправді ж такого вмісту жиру давно немає, є 72,6% або 73%. і це — невипадково. Така практика, вочевидь, доз­воляє виробникам відійти від державного регу­лювання цін. Однак, наскільки об'єктивною є цінв-«нового» масла? Здавалося б, ну що таке 0,5% жирності? Такий мізер. Але постає інше питання: за рахунок чого ж тоді так суттєво підвищилася ціна? На жаль, більше запитань, ніж відповідей.

Пересічний покупець нічого не знає про державне регулювання, яке Ви згадали...

—За розпорядженням облдержадміністрації встановлена фіксована величина торговельної надбавки на соціально важливі продукти харчу­вання — до 10% від ціни виробника! На жаль, законодавствоч чітко не визначено, хто є ви­робником. Сьогодні такими вважаються як підприємства, що дійсно виробляють товари; так і супермаркети... Наприклад, сільськогоспо­дарський виробник виростив худобу, продав м'ясо супермаркету. Там цю сировину ріжуть на шматки-, фасують, і... вже супермаркет вва­жається виробником продукції! Це дозволяє йому закладати в ціну власні витрати, а потім до своєї оптово-відпускної ціни додавати ще 10% торговельної надбавки. Ось і маємо високу роз­дрібну ціну. Хтось цілий рік вирощував поросят­ко чи курку, а хтось лише розфасував продук­цію і на цій підставі вважається її виробником...

Або інший приклад. Підприємство вирощує рис і продає його своєму дочірньому підприєм­ству, з керівництвом якого має прямі родинні стосунки. Ця «дочка» до ціни кожного кілограма рису додає свої 50 копійок. Іншими словами: зі столу на стіл переклали — і вже заробили, І це тільки на початку шляху рису до покупця. А лан­цюжок цей весь час збільшується. Саме тому наш комітет добивається, щоб укладалися прямі контракти та угоди. Це, безумовно, суттєво ско­ротить кількість посередників, а значить, змен­шить численні надбавки і ціни.

А тепер, повертаючись до вашого питання, зазначу: державне регулювання цін на окремі види продуктів харчування передбачає обов'язкове декларування ціни. Що це означає? Якщо протягом місяця виробник підвищує ціну хоча б на 1%, він має звернутися до інспекції з конт­ролю за цінами, яка повинна ці розрахунки по­дивитися і дати добро чи навпаки. Товаровироб­ники, щоб ухилитися від цього декларування, змінюють жирність того ж молока чи сметани на 0,6% і таким чином ухиляються від декларуван­ня. Саме тому так часто з'являються на упа­ковках сметани нові показники жирності: 15, 20, зараз уже 20% не побачиш, лииіе 21%.

Ювілейний «ЛОХОТРОН»

Тетяно Вікторівно, як часто у своїй практиці зустрічаєтеся з недобросовісною конкуренцією?

На жаль, досить часто. Скажімо, працівни­ки нашого відділення звернули увагу на величез­ний рекламний щит, в якому один із херсонських супермаркетів повідомляв споживачам, що з та­кого-то числа відбудеться «зниження цін на всі товари». Перевірили. Виявляється, дійсно зни­зили ціни, але далеко не на всі товари. Це — ні' що інше, як введення в оману значної кількості споживачів. Мережа визнала свої дії неправиль­ними і була притягнена до відповідальності.

Моя вам порада: якщо побачите оголошен­ня «Найнижчі ціни!», біжіть гёть звідти, бо, скоріш за все, це оманлива реклама.

Інший приклад. Одна торговельна мережа, яка нещодавно святкувала свій невеличкий ювілей, оголосила 30-відсоткову знижку на всі товари. Невдовзі ми одержали скаргу від покуп­ця. Жінка писала, що коли обирала товар, ме­неджер пояснив: біля каси, після оплати покуп­ки, зможете витягти з лототюна білет, де буде вказана знижка. Та на практиці виявилося, що знижка поширюється тільки на покупки вартістю понад 580 гривень. А товар заявниці коштував лише 499 гривень. На цій підставі їй відмовили у знижці.

Неповна реклама ввела покупців в оману. Постраждалі від цієї «акції» можуть зателефону­вати нам за номером 49-81-00. Допоможемо.

Цікаво, до відділення АМК звертають­ся лише покупці магазинів?

Не тільки. В осінньо-зимовий період чи­мало скарг надходить від тих, хто користується послугами аптек. На жаль, яскраві обгортки, реклама на телебаченні не гарантують якості товарів. На сайті АМК вміщено повідомлення про накладання штрафу на відому фірму зі Сло­венії — за недобросовісну конкуренцію. Рекла­ма її медичних препаратів не відповідає дійсності. Нас запрошують купувати все, що завгодно, і обіцяють вилікувати за три доби від будь-яких хвороб.

Сплачуємо за себе і за «того хлопця»

Усім уже набридли розмови про те, що тарифи на житлово-комунальні послуги за­вищені. Чи вивчав цю проблему Антимонопольний комітет?

У законодавстві відбулися зміни. Відпо­відно до закону, встановлення тарифів на жит­лово-комунальні послуги — повноваження органів місцевого самоврядування. У 2010 році створено Національну комісію з врегулювання житлово-комунальних послуг. Закон є, але ко­місія поки що не працює. Але саме вона вста­новлюватиме тарифи у залежності від обсягу вироблених послуг

Що ж ми побачили? При формуванні тарифів на житлово-комунальні послуги (централізова­не водопостачання та водовідведення, теплова енергія) органи місцевого самоврядування не завжди правильно визначають економічні ви­трати підприємств,.які надають ці послуги.

Наприклад, у Херсоні зростає тенденція щодо відключення від мереж централізованого опалення. Це призводить до того, що опалювальна площа у підприємства-виробника тепла зменшується, відповідно зростає собівартість послуги. За рішенням Кабміну суб'єкти госпо­дарювання, які надають послуги з централізо­ваного опалення, повинні розраховувати тариф на свою послугу з урахуванням місць загально­го користування: під'їзди, горища, підвали... Люди, які встановили автономне опалення, зо­бов'язані відшкодовувати підприємству-вироб- нику тепла витрати за опалення місць загаль­ного користування.

Коли ж органи місцевого самоврядування надають дозволи на відключення від мереж централізованого опалення та встановлюють тарифи на постачання тепла, вони чомусь ці ви­трати не передбачають у своїх розрахунках.

Отож і виходить, що мешканці багатоквартир­них будинків, які користуються централізованим опаленням, сплачують і за себе, і за «того хлоп­ця», який встановив у себе автономне опалення...

За результатами нашої перевірки Гола При­стань стала єдиним містом в області, яке роз­рахувало тарифи на опалення з урахуванням нових вимог. Споживачам зроблені перерахунки на загальну суму майже 50 тисяч гривень.

Тому ми звертаємося до органів місцевої влади: не треба перекладати загальні витрати на плечі лише окремих споживачів. Умови для всіх повинні бути однакові. Зробити це треба терміново.

—Тетяно Вікторівно, що порадувало Вас останнім часом і що засмутило?

— Найприємніша новина —де те, що ми до­билися зниження цін на молочну продукцію та м'ясо птиці. Про початок перегляду оптових цін на молокопродукти вже повідомили майже всі молокопереробні підприємства області. На­цілюємо торговельні мережі на укладання пря­мих контрактів з безпосередніми виробниками продуктів харчування.

А тепер щодо другої частини вашого запи­тання. Засмутила ситуація з перевізниками. У Херсоні перевезеннями пасажирів займаються 7 фірм. Представники кожної з них сиділи в мене в кабінеті й намагалися виправдати свої не­обгрунтовані тарифи. І всі нібито погодилися з тим, що вони дійсно таки завищені. І що ж врешті-решт маємо? Чотири фірми-перевізники подали до міськвиконкому нові розрахунки своїх тарифів, дві фірми — завершують цю ро­боту, а один перевізник... пішов до суду. І це після того, як фактично визнав: «Так, ви праві, ми переглянемо тарифи». А тільки-но вийшов за поріг—відразу в суд побіг. Ну що це таке? Якось не по-джентльменськи...Чого ж ти не погоджу­вався з самого початку? Навіщо душею кривив?

Автор: Анатолій ЯЇЦЬКИЙ

Пошук:
розширений

Автор
Кіберполіціїя: що таке скам, як його розпізнати та захиститись
Щодня українці стають жертвами шахраїв онлайн, втрачаючи особисті дані та кошти. Разом з Кіберполіцією ми пояснюємо, що таке скам, які схеми найпоширеніші та як захиститися від зловмисників в Інтернеті.

Стендап-зірка Лєра Мандзюк у неділю вразить Одесу новою концертною програмою
24 листопада о 18.00 у філармонії подарує всім найвеселіший стендап-концерт, дві години нестримного сміху, море імпровізації і сотні усмішок. «Беріть своїх друзів, близьких і всі приходьте! Бо буде фосо! — у фірмовому закарпатському стилі запрошує Лєра Мандзюк. — Се буде самий чесний стендап із усіх, які я писала і самий смішний з усіх, які ви чули. Нема гарантії, що він буде в ютубі. Тож ваше завдання: купити квитки, покликати друзів, взяти гарний настрій і прийти. Буду рада вас бачити!»

Останні моніторинги:
00:00 31.10.2011 / Чорноморець
00:00 31.10.2011 / Чорноморець
00:00 31.10.2011 / Чорноморець
00:00 27.10.2011 / Акценти
00:00 27.10.2011 / Акценти


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.016