|
«Ой не однаково мені», або Чому нам потрібна «своя правда», щоби була «своя воля»
23.03.2023 / Газета: Чорноморські новини / № 13(22438) / Тираж: 8525
Ще з античності відомий вислів, що історія є вчителькою життя. Нині більш популярною є думка, що військову справу маємо вивчати, щоби давати відсіч ворогу, а історію — щоби знати, хто є наш ворог. Сьогодні історія і її трактування стає ще одним полем бою. Пригадаймо хоча б виступи кремлівських пропагандистів на чолі з путіним, їхні недолугі спекуляції на історичну тематику, очевидні для нас фейки та відверті маніпуляції. І ми впевнені, що жодна тверезо мисляча людина не може в це повірити. Але ж автори цієї очевидної брехні мають досвід — і не лише власний — як переконати інших і... їм це вдається. І не лише своїх затуманених громадян та світ, але й багатьох в Україні. Навіть тих, хто зі зброєю в руках воює з московським агресором. Інформаційний фронт став набагато успішнішим для кремля, ніж воєнний. Росія століттями вкладала значні ресурси, щоб переписати історію під свої потреби, щоб створити певні інформаційні ілюзії, щоб переконати світ у своїй брехні. Ми можемо дивуватися, як у цивілізованому світі замилувані у т.зв. «російську духовність», «російську душу», «російський гуманізм» і згадують про Достоєвського. Але це не справа нинішнього дня — це замилування активно просувалося і в ХІХ ст., і в ХХ, особливо з напливом на Захід ро-сійської інтелігенції після Жовтневого перевороту. Вибірковий підхід до розуміння російської культури, впровадження російської історіографії як «єдиноправильної» у розумінні всього, що відбувалося на східноєвропейському просторі за тисячу років, — це те, що міцно укріпилося у свідомості західної цивілізації, і не так просто це зламати. Чи не найціннішою і стратегічно продуманою інвестицією у цю справу стало офіційне перейменування Московського царства у Російську імперію царем Петром І, а заодно і привласнення Московією руської історії і культури. Не даремно також і генералісимус Сталін відновив Московську патріархію та перейменував «российскую» церкву у «русскую», яку в нас не випадково почали перекладати як руську, хоча «русскій язик» ми перекладаємо як «росій-ська мова». Коли рік тому розпочалася повномасштабна війна, для багатьох стало відкриттям поняття «русскій мір». Оминемо той факт, що агресія «русского міра» почалася навіть не у 2014-у, а раніше, коли в Україні зачастив головний пропагандист цього «міра» патріарх кіріл, що вже в серпні 2009-го в Києво-Печерській лаврі, постукуючи кулаками, проголошував типове для кремля «прінуждєніє к міру». Це було після агресії в Грузію, після зірваної спроби Патріархом Варфоломієм вирішити питання канонічного статусу українського православ’я під час візиту до Києва влітку 2008-го. Кіріл чудово розумів ситуацію і потребу нової імперської ідеології, побудованої на історичних міфах і фейках (як-от «святая Русь»). А знаючи амбіції путіна, він працював на випередження. І в його геополітичній діяльності історія та культура відігравали фундаментальну роль. На той час у світі тривали виставки та інші просвітні заходи під гаслами «русского міра», які припідносили давньоруське мистецтво, історію як насамперед ро-сійську або спільну спадщину «трьох братніх народів». І ця «нероздільність» подавалася як щось історично справедливе, а їх нова інтеграція — як цілком виправдана. Власне, без Києва та України ця «триєдиність» ставала навіть не колосом на глиняних ногах, а чимсь ще крихкішим. Тому пропаганда «русского міра» і заперечення існування окремої української нації стала ідеєю фікс МП. Проте, коли рік тому практично всі у нас заговорила про «русскій мір», навіть про його єретичність, у вжиток увійшов дуже небезпечний варіант терміну «руський мир». Його використовували (і, на превеликий жаль, продовжують використовувати) і народні депутати, урядовці, політики, і науковці, і журналісти, й — що особливо шокує — історики. Здається, а в чому проблема? Або як у нас від певного часу кажуть: «а какая разніца»? А різниця, тобто відмінність, є і вона фундаментальна! Бо якщо цей світ є «руським», то вся ця кремлівсько-кіріловська пропаганда не просто є правдою, а й сама агресія є оправданою. Бо якщо вони прийшли сюди, щоби встановити тут «руський мир», то вони праві, бо тут і була Русь. Бо якщо ми цураємося «руськості» й ототожнюємо її з «русскостю» чи «російськостю», віддаємо давньоруську спадщину Московії, то виходить, що кремлівські пропагандисти, які твердять, що українців вигадали чи то у ХІХ, чи то у ХХ ст., у чомусь і праві... Тобто ми через своє незнання історії чи байдужість до термінологічної чіткості стаємо не просто жертвами російської пропаганди, а й її посібниками, співучасниками! То що нам і далі «акакаяразніца», а чи ж усе-таки «ой не однаково»?!. За цей рік активного виправляння тих, хто плутає «руське» та «русскіх», і публікування текстів, у яких спро-стовуються певні історичні стереотипи, міфи й спеціально створені фейки, стало зрозуміло, що без стратегічно виваженої і спільної з іншими колегами роботи не вдасться «вбити у нас самих неука-малороса», якому байдуже до історичної правди, історичної пам’яті, якому без різниці наша культурна спадщина, її пізнання, якому комфортно жити у світі фейків та московської пропаганди і твердити «акакаяразніца» та не бажати усвідомити свою сутність. Власне, щоб подолати пута «русского міра» і на весь світ заявити, хто ми є, хочу започаткувати історико-просвітницький проєкт для формування історичної пам’яті з акцентом саме на церковно-релігійну тематику, яка є однією з фундаментальних в українській історії. Йдеться про комплекс науково-публіцистичних матеріалів, які стосуються історії Церкви і релігій в Україні, релігійно-суспільної думки, сакрально-культурної та філософсько-богословської тематики й інших дотичних тем, як-от міжрелігійний діалог та історія співіснування різних релігій, релігійні традиції та звичаї, свята літургійного року і чому вшанування деяких із «святих« є не просто абсурдним, але й антихристиянським тощо. Тож цим текстом хочу заявити про цей проєкт і запросити істориків, культурологів, богословів та інших авторів, які замилувані у цю тематику, до співпраці. Бо розуміємо, що без історичної пам’яті не існуватиме нації і держави. Джерело: https://risu.ua. Автор: Тарас АНТОШЕВСЬКИЙ
|
Пошук:
Автор
По данным Международной федерации диабета (IDF) за 2021 год, от диабета страдают 10,5% людей в возрасте от 20 до 79 лет и половина из них не знает об этом. Согласно прогнозам, к 2045 году этим заболеванием будет болеть на 46% больше — каждый восьмой взрослый или 783 миллиона человек. Эта перспектива пугающая, но не удивительная, учитывая текущую ситуацию
Під егідою Міністерства культури та інформаційної політики України, Одеська національна наукова бібліотека, Українська асоціація видавців та книгорозповсюджувачів, Державна наукова установа «Книжкова палата України імені Івана Федорова» за сприяння Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної та Одеської міської рад, Українського інституту книги, Всеукраїнської громадської організації «Українська бібліотечна асоціація» та Всеукраїнської громадської організації «Бібліополіс» проводять Всеукраїнську виставку-форум «Українська книга на Одещині».
Останні моніторинги:
00:00 09.05.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 09.05.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 09.05.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 09.05.2024 / Вечерняя Одесса
00:00 09.05.2024 / Вечерняя Одесса
|
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.012 |