ЄДИНИЙ АТЛАС ЖИТТЯ
11.07.2020 / Газета: Чорноморські новини / № 54(22172) / Тираж: 8525

Біологи запропонували створити єдиний атлас живих істот на Землі. Робота над ним, сподіваються вчені, почнеться в найближчі два роки.

Попри високий ступінь розвитку сучасної науки, у світі й досі нема єдиного таксономічного атласу, куди увійшли б усі живі істоти на планеті. Створення такого атласу, впевнені біологи, позбавить плутанини, пов’язаної з повторним відкриттям видів, а також вирішить багато інших наукових проблем. І не тільки наукових.

Наприклад, єдиний атлас усіх представників життя на Землі може стати в нагоді при укладанні міжнародних угод, що стосуються природи і клімату, а також торгівлі харчовими продуктами. Про інші переваги глобального каталогу, який пропонують створити вчені, йдеться в статті, опублікованій 7 липня в науковому журналі PLOS Biology.

Створення Загального атласу життя вирішить проблему з відкритими, але «забутими» представниками флори і фауни, наголошують науковці. А ще, за їхніми словами, такий документ необхідний для вирішення практичних питань у галузі екології, дипломатії та біобезпеки.

Після того як з’явилася сучасна таксономічна система, основоположником якої традиційно вважається Карл Лінней, біологи відкрили десятки тисяч нових видів рослин, мікробів, комах, ссавців, риб та інших представників флори і фауни. Багатьох представників живого світу різні вчені відкривали незалежно, деяких з них згодом «забували». Через це за останні два століття з’явилося безліч різночитань і плутанини. Ситуацію ускладнює і те, що відкриття нових представників різних родів, класів або сімейств рослин і тварин, а також генетичні дослідження змушують вчених перевизначати їх положення на дереві еволюції.

Зіткнувшись з проблемою ще в середині ХІХ століття, науковці спробували її вирішити за допомогою таксономічних атласів. Попри це зараз є сотні видів тварин, рослин і мікробів, яких одні укладачі подібних списків визнають, а інші — ні. Деяким з них при цьому присвоєні різні найменування.

«Може здатися, що створення списку всіх видів життя на Землі — це рутинна справа, але насправді йдеться про надзвичайно комплексний проєкт. Нині в світі нема жодного таксономічного атласу, який вважався б загальноприйнятим. Для тварин і птахів є кілька подібних каталогів, а, скажімо, для рослин та інших груп живих істот жодного списку нема», — зазначає професор Австралійського університету Чарльза Дарвіна й один з авторів ініціативи Стівен Ґарнетт.

Перш ніж складати атлас усіх живих істот на планеті, вчені з різних країн запропонували створити документ з основними принципами, за якими буде організовано каталог. Таких принципів, зауважив Стівен Ґарнетт, десять.

Ідею підтримав Міжнародний союз біологічних наук (IUBS), роботу над пілотною версією атласу планують почати в 2021—2022 роках.

Автор: -

Сергей Гриневецкий
Бизнес-форум «Одесса 5Т» и зоны приоритетного развития: видео выступления и послесловие Сергея Гриневецкого
В Одессе прошел Международный инвестиционный бизнес-форум «Одесса 5Т», одной из тем которого было создание зоны приоритетного развития в Одессе.

БІБЛІОТЕКА В ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ І ЧАСІ